3 positieve mentale en fysieke redenen om te tuinieren

Tuinieren kan leiden tot zowel functionele als esthetische resultaten.
Het is een geweldige hobby met een relatief lage drempel om mee te starten.
Of je nu in een grote tuin of op een klein stukje land werkt, je kunt iets moois maken van een moestuin en de resultaten ervan oogsten.

In feite kan deze eenvoudige en ontspannende hobby een aanzienlijke impact hebben op zowel je mentale als op je fysieke gezondheid.

Onderzoek heeft aangetoond dat tuinieren zeer veel voordelen biedt. Hieronder kan je enkele van de meest voorkomende voordelen vinden:

1. Minder risico op een hartaanval en beroertehands-1838658_640

Hoewel tuinieren op zich waarschijnlijk geen veilige manier is om uw gezondheidsproblemen aan te pakken, zijn er verrassend bemoedigende resultaten geboekt met betrekking tot de gevolgen ervan voor veel voorkomende aandoeningen.
Een Zweedse studie toonde zelfs aan dat mensen boven de 60 30% minder kans hebben op een beroerte of een hartaanval als ze tuinieren of vergelijkbare huisprojecten uitvoeren.

Gewoon een half uurtje per dag tuinieren is voldoende om significante positieve ontwikkelingen in je lichamelijke gezondheid te zien.
Door buiten actief te zijn, kunt u uw mobiliteit behouden. De extra vitamine D die wordt opgenomen, zal het risico op hartaandoeningen verlagen, evenals een aantal andere negatieve gezondheidsproblemen.

2. Vermijden van de ziekte van Alzheimer en andere hersenaandoeningen

Naarmate we ouder worden, worden verschillende fysieke en mentale problemen merkbaarder, en het is de moeite waard om maatregelen te nemen om ons gezondheidsrisico te verminderen.
Tuinieren is een geweldige manier om het risico op Alzheimer en andere mentale aandoeningen zoals dementie te verlagen.
Sommige studies geven zelfs aan dat dit de beste manier is om deze ernstige ziekten te voorkomen.

Hoewel de exacte redenen voor dit fenomeen nog niet duidelijk zijn, ligt het voor de hand dat mensen met een familiegeschiedenis van mentale aandoeningen die verband houden met ouderdom, zouden moeten overwegen om te gaan tuinieren. Buiten en actief zijn tijdens het oplossen van tuingerelateerde problemen die zich voordoen, zal je helpen om ook mentaal “scherp” te blijven.

carrot-1705177_1920

3. Het verbeteren van het zelfbeeld en het verminderen van stress

In een tijd waarin geestelijke gezondheidsproblemen steeds vaker voorkomen en het leven sneller gaat dan ooit tevoren, is het belangrijk om je te concentreren op zelfzorg.
Ruimte maken voor persoonlijke tijd en hobby’s in je schema is een geweldige manier om dat te doen.
Met tuinieren kun je de stress van het dagelijkse leven wegwerken terwijl je je energie op een positieve manier kwijt kan.
Tuinieren zorgt voor het verlagen van ondermeer het cortisol niveau, een hormoon dat verantwoordelijk is voor stress en bepaalde andere gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, hartziekten en aan het geheugen gerelateerde problemen.
Hoewel tuinieren natuurlijk geen wondermiddel is voor elk mogelijke aandoening, kan het toch zorgen voor een positieve veranderingen.
Mensen van alle leeftijden kunnen dus profiteren van de voordelen van tuinieren.
Uiteraard is dit artikel geen medisch advies, maar slechts een persoonlijke visie.

 

Help ons gerust een handje door dit artikel te delen via je sociale media (via de knoppen onder dit artikel) of laat gerust een reactie achter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: