Hoewel we proberen om iets of wat ecologisch te leven durven we er wel eens kilometertje door te duwen. Vrienden en kennissen die op een afstand wonen, naar het werk, voor het plezier.
MAAR: Sta jij net zoals ik huilend aan de pomp als je weer voor zo’n dikke 100 euro moet tanken om je te verplaatsen? Wij hebben een oplossing gevonden!

Verwacht geen mirakeloplossing waarin je zal leren hoe je water moet omzetten in brandstof ofzo 😉
Wij hebben gekozen voor alternatief vervoer, al dan niet gemotoriseerd.

Sinds iets meer dan een jaar gaat mijn vrouw met de elektrische fiets naar het werk. Haar werk is op een grote 20 kilometer van waart we wonen, dus ze doet er net geen uur over met de elektrische fiets. Ze fiets eigenlijk aan één stuk rechtdoor langs een afgescheiden fietspad.
Ik moet eerlijk zijn, ik hield mijn hart vast toen het plan van start ging, maar fair is fair, ik moet zeggen dat ze het toch maar mooi doet.
Omzeggens elke dag, behalve als het echt hard regent of als ze de late shift heeft neemt ze de auto nog. Het scheelt niet enkel in tijd, want ’s ochtends geraak je met zeer veel moeite centrum Brugge binnen en ’s avonds geraak je er niet uit. Zeker niet als er voetbal is. Maar het scheelt natuurlijk ook in brandstofverbruik.

Voor mezelf zat ik net op de grens wat haalbaar is om met de elektrische fiets te doen. 30 kilometer langs een tweevaksweg waar ze aan meer dan 100 per uur vlammen en dit zonder gescheiden fietspad zag ik niet zitten. Om over de wegkwaliteit nog maar te zwijgen. jaja hoor ik je denken, allemaal uitvluchten 🙂
Daarom hebben we gekozen voor een 125cc motorfiets. Die kan je met een rijbewijs B besturen, verbruikt bijna niets en is in aankoop betaalbaar te noemen.
Met een verbruik van 2,4L/100km scheelt dit een serieuze slok op de borrel. Uiteraard is het niet de bedoeling om door weer en wind op een motor te gaan zitten, maar elke dag is een besparing.
Ook het “fun aspect” speelde mee, ik heb al altijd graag op 2 wielen gereden en dit is dus een ideale combinatie. Besparen en fun, wat een mooie wereld ;-).

Na veel wikken en wegen, proberen en reviews lezen heb ik gekozen voor de Honda PCX 125.
Een motortje die met gemak 100 kilometer per uur kan rijden, met ABS, goeie schokdemping en een comfortabele zitting.

pcx125 white
Honda PCX 125

Er is nog een koffertje op gemonteerd om eens een boodschap te kunnen doen of om simpelweg de helm in op te bergen.

Safety first

Het is voor sommige lachen geblazen, maar ik heb toch gekozen voor een fluo jas en dito systeemhelm.
Een systeemhelm is handig om op lagere snelheden met een open helm te kunnen rijden, maar bij hogere snelheden toch comfortabel te zijn.
Dit in combinatie met een wit model maakt dat je nog zichtbaarder bent op de weg.
Op omzeggens alle nieuwe modellen kan je ABS vinden, het helpt je te remmen, maar laat je niet vangen door het ABS-syndroom. Je staat nog steeds op 2 wielen, dus gek doen is niet aan de orde.

Ondertussen, op het moment van schrijven, ben ik ook gestart met de rij-opleiding voor een rijbewijs A. Niet specifiek om een zware motor te kopen (al zal dat er wel van komen), maar wel om meer behendigheid en tips te krijgen.
Laat je ook niet vangen door de het aantal cc’s van die maxiscooters! Met een 125cc kan je perfect mee in het verkeer tot aan de oprit van de snelweg. Het is mogelijk, maar niet verantwoord om op de snelweg te rijden hiermee.

Update

Ondertussen is het er dus wel van gekomen en is de PCX125 ingeruild voor een “zwaardere” motor. Ik heb gekozen voor een Suzuki V-strom DL650a.
De keuze voor dit model is er gekomen omdat het aan all-round motor is die zowel in het stadsverkeer als op het wat ruigere terrein te vertrouwen is.
Met een verbruik van 4,5liter per 100km is maakt deze de combinatie van comfortabel, economisch en veilig rijden.

V-strom
Suzuki V-strom D650a

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.